تک بانوی بلوچ



درست کردن انواع نانها

آموزش پخت انواع نان نان هندی،صبحانه و...:

مواد لازم :

آرد شیرینی پزی 3 فنجان ،نمک 1 قاشق چایخوری، روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
آب گرم 3/1 فنجان تا حدیکه خمیر تهیه شود ، مایه خمیر 1 قاشق مرباخوری
زیره پودر شده 1 قاشق چایخوری ، فلفل سیاه 1 قاشق چایخوری ، پودر کاری 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه : آرد را همراه با نمک , فلفل , زیرخ و پودر کاری در ظرفی ریخته روغن را اضافه کرده مایه خمیر را که قبلاً در 3/1 لیوان آب گرم آماده کرده ایم به آن کم کم اضافه کرده و خمیر درست می کنیم . خمیر را خوب ورز داده باید به دست نچسبد . سپس یک ساعت در جای گرمی قرار داده تا خمیر ور بیاید . از خمیر گلوله هایی برداشته روی میز آرد پاشیده شده پهن می کنیم . به فرم دایره در کف ماهیتابه ضخیمی که ته آن صاف باشد خمیر را قرار داده روی شعله گاز قرار می دهیم . یک طرف نان پخته شد طرف دیگر را می پزیم و داغ داغ مورد استفاده قرار می دهیم .

نان هندی با گوشت مرغ و پیاز 

مواد لازم :
مواد این نان مانند نان هندی ساده تهیه می شود
گوشت مرغ پخته ریز خرد شده 1 لیوان ، پیاز خلال ریز شده سرخ شده 0.5 لیوان

طرز تهیه :خمیر را روی میز آرد پاشیده به ضخامت 1 میلی متر پهن کرده البته زیاد آرد به آن نمی زنیم . پیاز و گوشت را مخلوط کرده روی سطح خمیر پهن شده می پاشیم . سپس در قسمتی دیگر یک خمیر به همان اندازه باز کرده آرد سطح آنرا کاملاً پاک کرده روی خمیر گوشت پاشیده شده پهن کرده با وردنه روی دو خمیر کشیده تا بهم بچسبد البته این مواد زیاد نباید ریخته شود چون دو خمیر بهم چسبیده نمی شود . خمیر آماده (نان) را روی تابه قرار داده حرارت می دهیم . نان را زیر و رو می کنیم تا هر دو طرف پخته شود و داغ داغ مورد استفاده قرار می دهیم .

نان مرغابی

مواد لازم :
شکر 60 گرم ، مخمر خشک 2 قاشق سوپخوری ، نمک کمی
تخم مرغ 1 عدد ، زرده تخم مرغ زده شده 1 عدد، آبلیمو 1 قاشق چایخوری
شیر گرم 43 درجه یک لیوان فرانسوی ، آرد 500 گرم ، کره آب شده 60 گرم
مارمالاد یا مربا بمقدار لازم، پودر شکر (قند) 3 قاشق سوپخوری، کشمش ریز سیاه مقداری

طرز تهیه :یک قاشق چایخوری شکر را در شبر گرم ریخته مخمر را روی آن بپاشید . روی ظرف را بسته بمدت 5 تا 10 دقیقه تا مخمر کاملاً پف کند . آرد , نمک و شکر را در یک کاسه الک کنید . کره و شیر و یک عدد تخم مرغ را به آرد اضافه کنید و خوب ورز دهید خمیر را در کاسه ای قرار داده رویش را می پوشانیم و در محل گرمی بمدت یک و نیم ساعت بگذارید تا خمیر برسد . خمیر را روی سطح آرد پاشیده قرار دهید و باز کنید . به قطر 5 میلی متر دایره هایی با دهانه لیوان و استکان از خمیر ببرید . در مرکز دایره مربا یا مارمالاد قرار دهید حاشیه را با زرده آغشته کرده دایره دیگر را بر روی آن قرار دهید و با دست خوب فشار دهید البته دست را با آرد آغشته کرده دو لبه را کاملاً بهم بچسبانید . از باقیمانده خمیر برای سر و نوک استفاده کنید و با مالیدن کمی زرده آن را به محل مناسب بچسبانید . آنها را در سینی قرار دهید و رویش را با زرده آغشته نمایید و در فر با حرارت 400 درجه گرم کرده قرار دهید تا طلایی شود . چشم مرغابی را بوسیله خمیری که از پودر قند و آبلیمو تهیه کرده می گذاریم و رویش یک کشمش قرار می دهیم .

نان صبحانه کلمی

(مرحله اول) مواد لازم :
آرد 20 گرم ، کره نرم شده 100 گرم ، وانیل 3/1 قاشق چایخوری ،
نمک 3/1 قاشق چایخوری ، شیر یا ماست حدود نیم فنجان یا 3/1 لیوان
)
مرحله دوم) مواد لازم :
کره 50 گرم ، آب یک فنجان ، آرد به اندازه آب ، وانیل کمی ، تخم مرغ 3 عدد
(مرحله سوم) مواد لازم :
پودر قند 1 فنجان چایخوری (0.5 پیمانه)، کره آب شده 3 قاشق غذاخوری
آب 3 قاشق غذاخوری ، وانیل 4/1 قاشق چایخوری

طرز تهیه :آرد و نمک و وانیل و کره نرم شده را در ظرف بزرگی ریخته با دو کف دست بهم مالیده تا حدی که کره و آرد کاملاً مخلوط شده حالت پودر پیدا کند . سپس آرام آرام شیر یا ماست را اضافه نموده و با نوک انگشتان خمیر درست می کنیم خمیر را خوب به هم فشار داده تا بهم بچسبد و حالت خمیری پیدا کند در کف دست می گردانیم تا شکل گلوله پیدا کند سپس خمیر را نصف کرده هر نیم از آنرا به صورت مستطیل بر روی میز آرد پاشیده پهن می کنیم . قطر هر خمیر 3 تا 4 میلی متر باید باشد .
طرز تهیه :آب و کره را روی حرارت قرار داده تا قل بخورد بعد از روی حرارت برداشته آرد را یک بار داخل آن اضافه کرده خوب با قاشق چربی مخلوط نموده بعد به اندازه یک دقیقه روی حرارت ملایم گذاشته مرتب هم میزنیم . تخم مرغها را دانه دانه می شکنیم سپس با قاشق هم می زنیم تا صاف شود , وانیل را اضافه می کنیم سپس این خمیر را با لیسک روی خمیر قبلی که در کف سینی فر گذاشته بودیم پهن نموده سپس روی خمیر نصفه های بادام و پسته را یک در میان چیده بمدت یک ساعت با حرارت 350 درجه در طبقه وسط فر قرار می دهیم .
طرز تهیه :کره آب شده و آب و پودر قند و وانیل را مخلوط کرده با قاشق هم می زنیم تا بصورت مایه کرم در آید سپس با قلم مو وقتی که خمیر پخته شد و رویش طلایی گردید از فر در آورده داغ داغ مایه آماده شده را رویش مالیده یک لحظه در فر قرار داده بر می داریم .

نان صبحانه

مواد لازم :
نمک 0.5 قاشق چایخوری ، مایه خمیر 1.5 قاشق غذاخوری، تخم مرغ 1 عدد
کره 50 گرم ، آرد بحدیکه خمیر بدست آید ، شکر 1 قاشق مرباخوری، آب ولرم 0.5 لیوان
شیر 1 لیوان ،شکر برای داخل شیر 8 قاشق ، وانیل 3/1 قاشق چایخوری ، کنجد بمقدار لازم

طرز تهیه :آب ولرم را روی نمک و شکر ریخته خمیر ترش را روی آن می ریزیم . در ظرف را بسته 10 دقیقه صبر می کنیم مایه خمیر کف کرده . شیر را می گذاریم ولرم شود . کره آب شده شکر و تخم مرغ را داخل آن می ریزیم با قاشق هم می زنیم و به مایه اولی اضافه کرده و آرد را می ریزیم و با دست مخلوط می کنیم تا خمیر بدست آید . این خمیر نباید بدست بچسبد . خوب مالش می دهیم بعد خمیر را داخل ظرف بزرگ قرار داده رویش پلاستیک یا پارچه می کشیم تا یکی دو ساعت بماند . خمیر ور آمده آماده مصرف است . یک تکه از خمیر برداشته کمی مالش می دهیم و به هر شکلی که می خواهیم آنرا درست می کنیم . ته سینی را چرب کرده توی آن می چینیم . رویش را با زرده تخم مرغ و یک قاشق شیر که مخلوط کرده ایم با برس مالیده کنجد می پاشیم . بمدت یک ربع صبر می کنیم , نانها پف می کند آنگاه سینی را در فر قرار می دهیم تا نانها پخته و طلایی شود . بمدت 30 دقیقه با حرارت 350 درجه در طبقه وسط فر قرار دهید .

نان شیر مال

مواد لازم :
تخم مرغ 2 عدد ،روغن 4/3 لیوان ، شکر 4/1 لیوان ، ماست 1 لیوان ،جوش شیرین 4/1 قاشق مرباخوری
بیکینگ پادر 2 قاشق مرباخوری ، آرد بحدیکه خمیر بدست آید ، وانیل 3/1 قاشق چایخوری

طرز تهیه :شکر را همراه با تخم مرغ و وانیل با همزن می زنیم . بحدیکه کاملاً مخلوط شوند . روغن را اضافه کرده باز کمی می زنیم آنگاه همزن را خاموش کرده ماست, جوش شیرین و بیکینگ پودر را می ریزیم . آرد را هم آرام آرام اضافه کرده با دست مخلوط می کنیم تا خمیر درست شود و بدست نچسبد . این خمیر را با پلاستیک می پوشانیم تا حجمش 2 برابر شود آنگاه از خمیر گلوله هایی برداشته روی میز آرد پاشیده خمیر را به فرم بیضی پهن می کنیم . با وردنه به ضخامت نیم سانت در سینی چرب شده قرار می دهیم . رویش زرده تخم مرغ مالیده کنجد یا پسته خرد شده می پاشیم و در فر با حرارت 350 درجه بمدت نیم ساعت می پزیم . سطح نانها باید طلایی شود .

نان سوِِ ئدی

مواد لازم :
خمیر ترش 3 قاشق سوپخوری ، آب ولرم 0.5 فنجان ، شیر ولرم 3/2 فنجان
شکر 0.5 فنجان ، تخم مرغ 2 عدد ، هل 1 قاشق چایخوری ، نمک 1 قاشق چایخوری
آرد 5 تا 5.5 فنجان ، کشمش 0.5 فنجان ، تخم مرغ 1 عدد زده شده ،
آب 1 قاشق غذاخوری ، شکر 2 قاشق غذاخوری ، کره 0.5 فنجان

طرز تهیه :خمیر ترش را همراه با آب ولرم در کاسه ای بریزید و بگذارید بماند تا پف کند , سپس شیر و شکر , کره تخم مرغ ها , هل , نمک و 3 فنجان از آرد را به آن اضافه کنید و بزنید تا صاف شود . سپس بقیه آرد را اضافه کنید تا خمیر بدست آید . خمیر را روی سطح آرد پاشیده بگذارید , و 5 دقیقه مالش دهید , سپس در کاسه ای گذاشته و در جای گرم بماند تا حجم آن زیاد شود , بمدت (1.5 تا 2 ساعت) خمیر را 24 قسمت کنید و هر قسمت را بصورت یک طناب 4 تا 5 سانتی متر در آورید و آن را بشکل اس انگلیسی مدل دهید و قسمت انتها را پیچ دهید و یک کشمش در انتهای آن بگذارید , سپس آنها را در سینی چرب شده قرار داده بمدت 35 تا 45 دقیقه بماند تا پف کند , فر را با حرارت 350 درجه فارنهایت گرم کنید . روی نانها را مخلوط تخم مرغ و شیر با برس کشیده و سپس 2 قاشق غذاخوری شکر را روی آنها بپاشید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نويسنده: بلوچ بانو | تاريخ: پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:نان بریوش, نان صبحانه,نان شدرمال,کلمی,مرغابی نان هندی,گوشت, | موضوع: <-PostCategory-> |